Z cyklu "co miesiąc nowe szkolenie" zapraszam na spotkanie koleżeńsko-towarzystkie połączone ze szkoleniem teoretycznym dotyczącym zagadnień wykonywania lotów w przestrzeni kontrolowanej tzw. CVFR. Zapraszam wszystkich miłośników samolotów, wiatrakowców oraz wszystkie osoby chcące podnieść swoje kwalifikacje i wiedzę z wyżej wymienionego zakresu.
 

Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami postanowiłem kontynuować dalszy cykl szkoleń teoretycznych podnoszących nasze kwalifikacje lotnicze. 
Pierwotne zamierzenie było takie aby co najmniej jedno szkolenie odbyło się raz w miesiącu. Tym razem przyszła pora na coś szczególnego, co prędzej czy później z pewnością każdemu się  przytrafi i tym bardziej przyda i dotyczyć będzie lotów na lotniska i w przestrzeni kontrolowanej tzw. CVFR. 
Zajęcia praktyczne rozpoczną się na wiosnę jak ustąpi woda zalegająca na naszym lądowisku. Dla zniecierpliwionych będzie istniała również możliwość lotów z Giż we wcześniejszym terminie. 
Ze względu na obszerność materiału i potrzeby zajęcia w grupach na stanowiskach komputerowych wykłady będą podzielone na 3 etapy.
Pierwszy z nich odbędzie się w najbliższy piątek tj. 24.02.2017 w sali wykładowej hangaru usytuowanego na lądowisku w Makosiejach (gm. Kalinowo).
 
Agenda:
- przestrzeń powietrzna i jej podział
- przepisy lotów z widocznością VFR
- warunki meteorologiczne do lotów z widocznością VMC
- klasyfikacja przestrzeni innej niż kontrolowana (strefy TSA, TRA, TFR, EA)
- procedury nastawiania wysokościomierzy
- informacje ogólne z zakresu planowania lotów
- służby dozorowania ATS
- adresowanie depesz planu lotu
- przechwytywanie statków powietrznych
- elastyczne elementy przestrzeni
- stałe trasy lotnictwa wojskowego
- strefa identyfikacji obrony powietrznej ADIZ
- wspólne przepisy europejskie dla lotnictwa ogólnego SERA
- sprawdzanie zajętości przestrzeni AUP
- informacja publikacji lotniczej AIP 
 
Drugie spotkanie odbędzie się w pierwszej połowie przyszłego miesiąca (termin do ustalenia podczas najbliższego spotkania)
Agenda:
- wypełnianie planów lotu w praktyce (zajęcia na komputerach i wysyłanie przez internet)
- przygotowanie operacyjnego planu lotu
- wymagania dotyczące niezbędnych dokumentów potrzebnych na lot
- sygnały marszałka na płycie lotniska
- sygnały świetlne wysyłane z wieży do samolotu i odwrotnie 
 
Trzecie spotkanie (termin do ustalenia - druga połowa Marca lub początek Kwietnia)
Agenda:
- frazeologia lotnicza polska i angielska w ruchu kontrolowanym
- frazeologia lotnicza polska i angielska w ruchu niekontrolowanym
- odsłuchy korespondencji
- zadania w grupach z podziałem na role
- służba ATIS
- służby AFIS
- procedury wejścia w krąg nadlotniskowy
- kołowanie i uzyskanie zgody na lot, kołowanie, odlot i lądowanie
- służby poszukiwawczo - ratownicze
Nie chcę się spieszyć dlatego podzieliłem to na trzy etapy. Jeśli pójdzie sprawnie to zawężymy nasze spotkania do dwóch. Po każdych wykładach luźne rozmowy i kawka oraz herbatka z czymkolwiek :)
Całość zakończy się testem i wystawieniem zaświadczenia o ukończeniu szkolenia teoretycznego CVFR
Szkolenie praktyczne odbędzie się w terminie wyżej wspomnianym na samolocie SP-SAFE lub SP-SERW w ilości ok. 5 do 6 godzin, 3 lotami rozbitymi po trasie Giże lub Makosieje - Olsztyn (MAZURY) - Gdańsk (Rębiechowo) - Bydgoszcz (Szwederowo) - Łódź (Lublinek) - Modlin - Giże/Makosieje.
Dla znających j. angielski propozycją są loty do Palangi, Kowna i Wilna.
Po szkoleniu praktycznym, którego ostatni odcinek jest egzaminem wewnętrznym, wystawione zostanie Wam zaświadczenie o ukończeniu szkolenia praktycznego z jednoczesnym wpisem do książki lotów pilota samolotu ultralekkiego uprawnienia VCFR.
Odpłatność za szkolenie jest symboliczna i wynosi 30 zł za każdy z etapów. Łączna kwota ok 100 zł za całe szkolenie teoretyczne. Zapewniam, że taniej na rynku nie znajdziecie :)
Szkolenie praktyczne kosztuje tyle samo co do tej pory.  Po Waszej stronie są dodatkowe opłaty za lądowania na lotniskach komunikacyjnych. Dodam, że na niektórych z nich mam podpisane umowy i stawki są symboliczne. 
Szkolenie teoretyczne nie obliguje do odbycia u mnie szkolenia praktycznego. Zaświadczenie o teorii jest honorowane również w innych ośrodkach.
 
Zachęcam wszystkich do wzięcia udziału. 

Jeśli macie jakiś znajomych którzy posiadają samoloty lub wiatrakowce, świadectwa kwalifikacji czeskie lub polskie lub najzwyczajniej chcą się podszkolić i czegoś ciekawego dowiedzieć to również serdecznie zapraszam.
Szkolenie będzie prowadzone systemem gospodarczym, wiec jeśli każdy coś drobnego przyniesie to wszyscy się nasycą :) 

 

Proszę o maila zwrotnego lub sms'a z hasłem TAK lub NIE, żebym wiedział ilu będzie finalnie zainteresowanych.
Do tej pory zadeklarowało się 10 osób.

Z lotniczymi pozdrowieniami,
P.S. Tym razem będzie wolniej, milej i sympatyczniej bez pośpiechu i niepotrzebnego zadęcia :)